torsdag den 12. maj 2011

Den Hellige Teresas ekstase

Dagens udfordring var, at vi skulle formidle et PowerPoint show til et blogindlæg. Derfor vil vores blogindlæg være fyldt med lækre analyser af den smukke barokke skulptur; Den Hellige Teresas Henrykkelse/ekstase (1647-1652)
Skulpturen er lavet af Giovanni Lorenzo Bernini (7. december 1588 – 28. november 1680), som var italiensk billedhugger, akitekt, maler. Han højde punkt som skulptør, var netop denne skulptur. Den er i Cornaro-kapellet i kirken Santa Maria della Vittoria på Quirinalen i Rom. Skulpturens motiv er en episode, som den spanske karmeliternonne, mystiker og reformator; Teresa af Ávila beskrev i sin selvbiografi. En engel viste sig for hende og gennemborede hendes hjerte med den guddommelige kærligheds pil.
Denotation (hvad man ser på billedet): Man ser to personer, som er let påklædt. Den ene er en mandlig engel med vinger, (tv.), og en kvinde, Teresa (th.), som ligge halvvejs nedfor for englen. Englen holder i højre hånd en pil, pegende ned mod Teresa. Englen smiler, mens Teresa lukker øjnene og har munden halvt åben. Desuden skal vi lægge mærke til det ’’lys’’ der kommer ned fra oven. Hvis man kommer tættere på, er det tydeligt at se, at Giovanni Lorenzo Benini har lagt mange kræfter i netop denne skulptur – man kan nemlig se hver en bølge i håret og de små fine detaljer er fuldført.

Konnotation (hvad kan det betyde/fortolkning): Umiddelbart virker det som om, at englen vil gøre Teresa ondt. Det er dømt udefra hendes stilling og ansigtsudtryk. Historien går dog også på, at det er en kærlighedspil. Måden som de to personer står på, kan hentydes til, at der er noget erotik indblandet. Navet på skulpturen: Teresas ekstase, har også seksuelle undertoner. Lyset, som kommer ned ovenfra, kan betyde at de har Guds velsignelse, og at Gud er med eller kigger på dem. Kamelittermunke/nonner havde kun hvidt tøj på ved fest dage. Dette underbygger også, at engelen ikke vil gøre Teresa noget ondt.

Perspektivering: Skulpturen er lavet i den romerske Barok, som var kendt for at være stort, voldsomt og dramatisk. Det var ofte kirkelige /religiøse situationer. Og ofte var der bevægelse i billederne/skulpturerne.

Ha’ en fortsat god dag,

Louise, Pernille, Josefine og Celina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar