mandag den 16. maj 2011

Landskab med Ikaros' fald


Billedanalyse
Pieter Brueghel (1525-1569) var en hollandsk kunstner, som blev kendt for sin grove og udannede måde at fremstille malerier på. Denne måde var langt fra moden, som havde rod i Italien. Man mener at han er født i nærheden af Breda nord for Antwerpen. Ifølge kilder, blev påstanden om, at han kom fra Antwerpen, sikret ved hans indskrivning i ’Lucasgildet’  i Antwerpen i 1551. De sidste år af hans liv blev tilbragt i Bruxelles, som følge af politiske instansers opløsning af de reformistiske kredse. De første tegninger, som er bevist, han har lavet, forestiller landskaber fra Italien. Disse tegninger bryder fuldstændig op med den normale måde at tegne på, i denne tid. Mange forvekslede hans saglighed med brutalitet, da han i stedet for at male ting der var guddommelige, brugte tid på bondeliv og folklore, men han tog også en ny metode til religiøse emne, skildrer bibelske hændelser i panoramiske scener, ofte set fra oven.









Pierter Brueghel ”Ikaros Fald” 1558, Musées Royaux des Beaux- Arts, Bruxelles.
 
 


På billedet ses et landskab, med bjerge og en stor sø. I midten af billedet (centralt) ses en bonde med en hest for en plov. Denne mand er fremhævet med en rød skjorte, som er den eneste rene kulør (primørfarve) i billedet. Under bonden ses en fårehyrde med hans fåreflok og til højre nederst i billedet, ses en bonde. Han læner sig ud i vandet, måske for at hjælpe manden (som formodes at være Ikaros), der plasker rundt. I billedet fremgår også en del skove og kystbyer.Farverne er grønlige, beige, brune og blålige – dog afdæmpede. Der ses et par få røde farver også det gule ved den op- eller nedgående sol. Som oftest leder man efter centrale objekter i det gyldne snit, som består af 4 punkter. Hvis man indtegner denne på billedet, fremgår det at bonden befinder sig meget tæt på det gyldnesnits linie nr. 1, hans hoved er placeret hvor linie 1 & 4 krydses. Både bonden og fårehyrden er placeret i den midterste centrale del af billedet, hvor skibet også således er i den midterste kasse til højre. Disse ting, giver en bekræftelse på disse figurer og tings betydning i billedet.


 









Hvis man derudover indtegner de øvrige linier og bevægelsesformer, vil det tydeligt ses at næsten alle af de linier peger ind mod midten, altså mod bonden og fårehyrden. Udover det peger farverne også hen mod dem. Skibet har også en betydning, især på grund af dens størrelse og placeringen i billedet. Ikaros derimod er meget uvæsentlig i billedet, det er næsten kun titlen som bærer preg af ham.
Fortolkning.
Det vigtigste i livet er det jordnærem arbejdet og man må arbejde for føden. Alle personer på billedet, er almindelige mennesker. Ikaros spiller ingen rolle, og er anbragt helt i perifert. Dette passer godt på myten om ham, da det siges at hovmod står or fald og at man ikke skal flyve højere end vingerne kan bære. De største vinger man skal flyve med er skibets, da det er placeret på skibets mast, så det ligner vinger. Denne flyvning er acceptabel for tiden, da man stadig bliver på jordensoverfalde og ikke flyver så højt at vingerne brænder op. I myten tror folk at Ikaros er gud som flyver forbi, hvorimod at bonden og fårehyrden ikke lader sig blænde af det, og i stedet hjælper den fornødende mand op af vandet.
Udover dette, er billedet tegner i 1500-tallet, som bekendt er i renæssance perioden. I denne tid handlede det om genfødsel og at se tilbage på en bestemt periode, nemlig det gamle grækenland. Hvilket passer godt på myten om Ikaros, som fandt sted der og det handler om udvikling, som man også gjorde meget i, i renæssancen. Man satte mennesket i centrum, i stedet for gud. Og dette fremgår også meget tydeligt af billedets komposition. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar